PINETA-GAVARNIA-BUJARUELO-ORDESA

DIA 1 DIMARTS 23.06.20

Surto a mig mati cap al Valle de Pineta a Osca, vaig per l’eix transversal Manresa-Lleida-Barbastro-Bielsa.

Trajecte de bon fer, fa sol però després de les pluges de la setmana l’aire es fresc i el transit es força fluid, la furgo va fina entre 110-115 de marcador, vaig tirant milles amb comoditat.

Paro a dinar passat Barbastre, en un paratge prop del Cinca, més amunt després d'Aïnsa vaig veient gent banyant-se a les aigües turqueses del riu, em paro en un dels parkings que hi ha al llarg de la carretera i baixo a provar com està l’aigua. No es tan freda com pensava, es cristallina i fa una gorga d’un blau profund que em convida a tirar-m’hi, em conformo a banyar-me fins els genolls, fa poc que he dinat i no tinc ganes d’acabar tan aviat el viatge.

Cap les cinc arribo a la Vall de Pineta, recordo la gran impressió que em va fer la primera vegada que hi vaig estar, no crec exagerar si dic que va ser el lloc que em va seduir mes de tot el viatge pel Pirineu. Vaig prometre que hi tornaria per endinsar-me al Circ seguint el curs del Cinca pels frondosos boscos i trepar les imponents parets de les muntanyes que l’envolten, he trigat 30 anys però ho he complert.

Poc abans de la entrada al recinte del Parador Nacional hi ha un gran aparcament, he llegit, no se on, que no està permès pernoctar-hi però no veig cap cartell que ho posi i la temptació de passar-hi la nit em tira molt, mes encara després de trobar el millor lloc, al final de l’aparcament on comença el camí cap el fons del circ creuant un verdíssim prat, amb unes vistes magnifiques dels cims.

A la nit, surto a fora on encenc una espelma per Sant Joan i pels
mosquits ...es de citronel·la. Ha refrescat i em poso el polar per contemplar el cel estrellat assegut a la gandula, es la meva primera berbena sense petards i amb una calma absoluta, mes tard estirat al llit, sento la remor potent del riu que baixa darrera mateix de la furgo, música que convida a dormir i somniar amb la natura.

DIA 2 DIMECRES 24.06.20

S’aixeca el dia esplèndid, es aviat, el sol tot just frega els cims amb una llum daurada, la previsió es bona.
Preparo la motxilla per pujar cap al Balcó de Pineta a 2.600 metres, just per sobre de les muralles del circ. El camí comença planer vorejant el riu, creuant espessos i humits boscos, poc després comença a pujar fins arribar a la font abeurador, a partir d'aquí s’acaba la vegetació i comença a pujar de veritat fent inacabables llaçades per salvar la forta pendent. Cal anar amb molt de compte per no perdre’s doncs les allaus i les torrenteres s’han endut tota la senyalització, només hi ha pedres apilonades marcant els punts de pas.

Vaig mirant amunt i em costa endevinar per on seguira el camí, doncs les parets que hi ha mes amunt semblen infranquejables, de baix mirant no hagues imaginat que es podia pujar per aquí, però en els
llocs mes imprevistos hi ha una petita cornisa que permet seguir amunt passant per llocs no aptes per a qui pateixi vertigen. Ja arribant a dalt queda un últim pas complicat, cal creuar una congesta de neu gelada amb forta pendent, son només un centenar de metres però no em fa gaire gracia, no porto grampons i una relliscada vol dir anar avall, avall. M’ho miro be i veig que hi ha unes passes marcades dels que han pujat abans i que em poden sevir de “vorera” poso el peu a la primera i veig que amb les altres temperatures el glaç ha perdut consistència i es pot clavar el taló, m’animo i vaig creuant amb el cinc sentits posats en els peus i en els bastons a la part inferior del pendent per recolzar-me si cal. Un cop a dalt les vistes que ofereix el Balcó paguen la pena de la dura pujada.

Em trobo encara amb forces, el dia segueix clar i assolellat, decideixo seguir mes amunt fins el llac de Marboré un kilòmetre mes però sense
gaire desnivell. Per arribar-hi cal creuar la gran congesta de neu que cobreix tota la vall superior entre els pics mes alts, vaig seguint les passes marcades per no trepitjar cap “pont” que pugui cedir al meu pes. Per a mi es una experiència nova, no havia caminat mai per una glacera, en absoluta solitud i envoltat dels mítics cims del Mont Perdut, arribo al llac que encara està tot glaçat menys un petit cercle que ja mostra l’aigua blava que el caracteritza. Un bon lloc per seure i fer una queixalada, em disposo a treure l'entrepà que porto i de sobte apareixen per darrera dels cims uns amenaçadors núvols que pugen molt amunt ...merda, turmenta segura! torno a endreçar l'entrepà que ja estava ensalivant i cap avall a corre-cuita. A mitja baixada, força abans de la font, el cel ja està molt negre i comença a tronar, ara ja m'és igual, tot el que pot passar es que em mulli, al camí ja no te pèrdua, ufff! La pluja comença a caure quan soc sota els boscos, ja prop del parking, arribo quasi sec, no m'he posat ni la jaqueta.
Tinc els turmells fets pols de caminar pel pedregam de tot el camí, després d’una dutxa reparadora quan para de ploure vaig a ficar els peus al riu per a mirar de refer-los una mica, aquí si que l’aigua es glaçada, aguanto tot el temps que puc el dolor que dona la fredor.

He trigat quasi quatre hores per pujar i dos per baixar, dino passades les tres i jec al llit fins les set,  vaig a fer un volt fins el Parador, em sorprèn que encara camino prou be i penso que si demà no estic enrampat puc pujar als Llanos de la Larri ...ja veurem.

DIA 3 DIJOUS 25.06.20

Em desperto aviat i quan baixo del llit em fa mal tot ...però puc caminar!

Torna a fer un matí clar i net, esmorzo i preparo per pujar a la Larrri, son dos hores i mitja per pujar i anar fins al fons de la vall on hi ha el salt de la Larri, penso que cal aprofitar que soc aquí perquè la propera ocasió que hi torni igual ja en tindré més de 90! ja ja.

Per pujar agafo el mateix camí d’ahir fins a la bifurcació on es separa del de Marboré, de seguida comença a pujar sense pèrdua, està molt ben condicionat amb esgraons fets amb travesses de fusta i baranes en els llocs perillosos. Fins trobar la pista que porta a la Larri, el sender puja paral·lel als salts d’aigua, hi ha miradors per a veure els espectaculars salts, es de bon fer i entretingut, faig moltes fotos.

Un cop a dalt, s’obre una lluminosa vall penjada sobre les parets que envolten Pineta, es mes gran del que sembla a primera vista, les grans
dimensions de tot l’entorn enganyen, per anar fins al fons on hi ha el salt d’aigua es triga una bona estona. Mes que per veure un altre salt, hi vaig pel plaer de caminar per uns prats verdíssims, de petjada tova i còmoda, tot el contrari d’ahir. M’estiro una bona estona al mig de la vall per gaudir del lloc, els lliris silvestres d’un color lila estan començant a florir, uns cavalls pasten per aquí, unes vaques per allà amb el so pausat de les esquelles, un parell d’isards creuen els prats direcció a les altes pendents i em miren amb cert temor.

De tornada, arribant a l’alçada del refugi vaig cap a la banda dreta, vora el riu on he vist que hi havia marcat un altre camí i li pregunto a un home que està assegut en una pedra, m’explica que va, vorejant la muntanya, fins la font-abeurador que vaig passar ahir. Xerrem una estona i em diu que es un assidu de Pineta, que hi va venir amb els companys durant 30 anys seguits, que va pujar tots els cims, ara es lamenta que ja no pot, que s'ha de conformar amb fer “matinals” quan ell s’havia anat a fer el Mont Perdut, per “antojo”, després de pujar on
està avui, amb un entrepà que va agafar de camí, al bar del Parador, diu que hi va anar sol i que els companys es pensaven que ja no tornaria ... Claro que volví! Diu tot ufà amb accent manyo.

Torno a Parking per l’altre camí, el que acaba a l’ermita de Pineta, molt bonic també, creuant els boscos amb alguns dels arbres mes majestuosos. Tres horetes mes de caminada, però avui no he ni suat, ha sigut dolça i gratificant.

A la tarda vaig fins a Aïnsa, necessito, treure diners, anar a tallar-me el cabell i a comprar un mouse doncs el pad del portàtil ha deixat de funcionar. Després decideixo tirar cap a França a visitar la zona de Gavarnia.

Passat Biescas comença a ploure fort, una bona turmenta, cau un
llamp a pocs centenars de metres, al bosc, veig el fum del lloc on ha caigut, en arribar a la boca del tunel de Bielsa que comunica amb França, el llamp ha avariat el sistema de semàfors i hem d'esperar mes de mitja hora fins que torna a funcionar.

A França segueix plovent fort i agafo el trencant que porta als llacs de d’Orédon i de Cap-de-Long per passar-hi la nit, però m'aturo en un parking a mig camí, no vull seguir fins a dalt amb aquest temps, fent-se fosc, en aquesta carretera estreta i solitària que sembla de Transilvània! Desprès de sopar segueix plovent, vaig al llit amb la musiqueta de la pluja.

DIA 4 DIVENDRES 26.06.20

Pujo als llacs, vaig directament al segon el de Cap-le-Long, es una presa que envia l’aigua canalitzada junt amb altres preses de la zona cap a Saint Lary on hi ha la central. Es fa estrany veure una presa a tanta alçada, voltada de grans pics nevats que arranquen de l’aigua amb parets verticals. Al tram de pista que el volta hi ha una quinzena de furgos que han passat la nit allà on volia fer-ho jo, faig un volt pel dic de la presa fins l’altre punta, a meitat del recorregut hi ha un cartell informatiu de la construcció amb fotografies de l’any 1901, pobre gent, com devia ser de dur treballar-hi els hiverns a més de 2000 metres d’alçada. El Lac d'Oredon es un llac natural però amb una petita represa que li permet un major volum d'aigua, esta voltat de boscos d'avets que li donen un aire mes domesticat, inclus te una platgeta de sorra i un bonic xalet-refugi amb bona puntuació a Trip Advisor.

Vaig cap a Saint Lary on paro a esmorzar, lloc de turisme de muntanya, hi ha un telefèric que porta directament al Pla d’Adet per després baixar amb BTT de descens, em donen ganes d’anar-hi però no puc veure-ho tot ...la propera vegada.

A Arreau prenc la carretera que pel coll d’Aspin porta fins a Sainte Marie de Campan on sur la del mític port del Tourmalet, arribant a dalt es passa per l’estació d'esquí de la Mongie on m’aturo a preguntar els horaris del telefèric que porta a cim del Pic du Midi de Bigorra, un treballador del lloc em diu que fins el 4 de juliol no obrirà, llastima! Segueixo fins al cim del Tourmalet on aparco a primera línia amb unes vistes fenomenals de la vall de la Mongie. Faig un volt fins on hi ha l’escultura monument al ciclisme on sento arribar bastants ciclistes espanyols mentre vaig fent fotos del lloc.

A la tarda vaig a fer un volt per la pista que porta al Pic du Midi que resulta ser massa BTT per anar amb la gravel, torno a la furgo i em planto amb la cadira a prendre el sol fins que comença a ploure, primer unes poques gotes i desprès un xàfec acompanyat d’un vent fortíssim
que fa ballar la furgo, pel soroll que fa l'aigua a la xapa de la furgo sembla que l’estan ruixant amb una Karcher, no em fa gracia i moc la furgo per arrecerar-la del vent, a les 9 surt el sol un altre cop.

Passo la nit al port, nit frescota. Al matí poso la calefacció i altre cop avaria F10, per sort el sol escalfa aviat i amb el cafè calent es passa el fred.

DIA 5 DISSABTE 27.06.20

S'aixeca el dia amb sol i alguns núvols baixos, el termòmetre exterior marca vuit graus. A les set arriben al parking de Tourmalet els primers cotxes amb excursionistes i altres amb ciclistes ...que ja son ganes de pujar amb el cotxe per començar la sortida amb bici fent 17 km de baixada amb la fresqueta que fa, per després a mig dia pujar el port amb tota la calor! ...estan boixos aquests Gals!.

Esmorzo i a les vuit baixo cap al càmping Les Frènes, on deixaré la furgo per sortir amb la bici, no es pròpiament un càmping d'acampada, es un espai on hi ha Mobile Homes de lloguer i una feixa de gespa tendra amb tres places per autocaravanes, el lloc molt acollidor, amb molta ombra i un rec d’aigua que passa vora la parcel·la, el preu immillorable 6€ per dia, des-del viatge a Marroc no havia pagat tant poc. El lloc es troba a tocar Sainte Marie de Campan, perfecte per anar a fer el colld’Aspin baixar fins a Arreau i tornar. Son uns 54 Kilòmetres, si vaig be després vull pujar el Tourmalet per aquesta banda que només la he fet de baixada.

Pujo el Coll amb comoditat, sense forçar, a dalt hi ha nombrosos grups de ciclistes que, com ja es costum es reagrupen i aprofiten per fer-se la foto. La baixada fins Arreau son 12 Km de pura delícia, amb uns paisatges meravellosos que baixant sembla que els sobrevoles, l’asfalt està en prou bon estat com per a deixar anar la burra i frego els 70 Km/h, s’acumulen les emocions, la velocitat, el paisatge, la llum, les olors de la vegetació i de l’herba tallada… Se'm fa curta.
De tornada a uns tres kilòmetres del coll m’atrapa un francès xerraire i anem junts fins dalt, faig un glop i segueixo cap la baixada, au revoire! Al poc de començar a baixar un cotxe em fa tap i no em deixa gaudir de les corbes, després d’unes quantes ensenyant-li la roda, finalment posa l’intermitent i em dona pas, però ho fa en un llarga recta, collons haure de pedalar fort per mantenir la posició! després de la segona corba ja no el veig. A Sainte Marie de Campan m'aturo a la font per agafar aigua i decideixo seguir fins el Tourmalet, tres o quatre kilòmetres després em noto cansat, amb un dia no m'he refet de les caminades, se que si m’hi poso pujaré però patint, penso que estic aquí per a passar-ho be i no per a posa-me obligacions així que dono mitja volta i torno a la furgo. Pot ser el faci demà fins a Luz Saint Sauveur i tornar.

Passo la tarda a la gespa llegint i mirant llocs i recorreguts per la zona de Gavarnia.

DIA 6 DIUMENGE 28.06.20

Els vidres de la furgo regalimen de la boira pixanera, esmorzo aviat i a les vuit surto cap a Gavarnia, vaig pel planer passant per Lourdes, no tenia pensat aturar-m'hi més que per anar a un àrea de servei per fer dipòsits, però el cas es que veig que hi ha molt poca gent i m’animo a anar a veure la cova, per sort trobo una de les poques places d’aparcament gratuït al centre mateix.

Vaig directament a la cova i em trobo que hi estan fent una cerimònia seguida per una munió de feligresos, em trobo incomode, fora de lloc dins aquell ritual marià, hi he anat per intentar experimentar sensacions però l'aglomeració ho fa difícil. Passo a l’altra banda del riu creuant per un dels ponts, amb la distancia tinc una visió de conjunt millor i sobretot mes tranquil·la. L’absis de la basílica  empeltada sobre la cova es troba en la mateixa vertical (Cova-Absis-Altar-Rituals) A la part lateral superior de la cova, just on hi ha la imatge de la Verge, la roca
mostra un desgast en forma de canal pel fregadís d’un permanent i important doll d’aigua, ara no raja ni gota, no seria aquest doll l’origen de les famoses propietats de les aigües de Lourdes?
Al lloc on brollava l’ancestral aigua amb propietats sanadores hi han entaforat una imatge de la Verge, les aigües han passat a segon pla i si tenen alguna propietat es per obra d'ella, d’aquesta manera la multinacional mes antiga del planeta pot mercantilitzar el lloc.

Faig un volt per la població, la trobo mes bonica que l’ultim cop que hi vaig passar, ara amb el collonavirus, la majoria dels mercaders del temple tenen tancat, una sort perquè ho recordo com la cosa mes horrorosa que he vist mai, era una metàstasi de comerços, com petits museus de cera decorats per un Almodóvar inspirat en les sales d’exvots. Pujo cap a la part mes alta on hi ha el castell dit deLourdes, d’origen anterior al 778, data del primer registre escrit en ser assetjat
per Carlemany. No puc visitar-lo, nomes obren les tardes, llàstima, m’hagues agradat veure’l. Passejo pels bonics carrerons del centre, a la Plaça del Mercat, les terrasses dels cafès tenen un agradable ambient. Vist! ...l’aturada a Lourdes ha valgut la pena

Arribo a Gavarnia a la una i l'accés amb vehicle fins el càmping no l’obren fins les dos, tinc una horeta per anar a dinar en algun lloc proper.

El càmping La Bergerie em sorprèn gratament, es petit, acollidor, està en el centre de la vall, al costat del riu i a peus de l’escenari que n'és el Circ, el preu 23€ per dos dies, amb tots els serveis, rentadora i assecadora inclosos, per dir-ho en dos paraules: Excel lent! Aprofito per omplir el diposit d’aigua i vaig a fer un volt pel petit nucli urbà, compro una mica de verdura i un mapa de la zona. Encara que l’aire es fresc, el sol pica i fa molta calor, torno a la furgo on preparo ruta per demà.

DIA 7 DILLUNS 29.06.20

Matí de boira espessa, a les nou surto cap al Circ, anar fent, si escampa vull pujar fins el refugi de Serradets sota mateix de la Bretxa d’en Rotllant
Quan soc a l’explanada del circ em trobo un grup de joves francesos que han dormit allà mateix, em pregunten per la previsió meteorològica, els dic que no ho se perquè no hi ha internet i no he pogut consultar-ho, ells també volen pujar fins el refugi però tornar de baixada pel tram de “les escales” amb boira i les roques humides no els fa cap gracia, m’acomiado d’ells i vaig tirant fins el peu de les escales, pot ser hi ha sort i surt el sol, sinó me'n torno, almenys haure fet una caminada.

Pel camí em pregunto com deuen ser aquestes escales, vaig mirant les colossals parets que m’envolten i no veig per on es possible pujar, imagino uns esgraons de ferro clavats a la paret tipus via ferrada, però
ho descarto, seria molt bestia, per la direcció que pren el camí veig que deu anar per una escletxa que hi ha a la paret de davant, fa un pla inclinat molt dret però inclinat, no vertical com la resta, penso que pot ser han fet uns esgraons de pedra com a Noruega, vaig acostant-m’hi i comença a sortir el sol ...això es una senyal, endavant!

Les escales, d’escales només en tenen el nom, que graciós el que ho va batejar! li podia haver posat el descalabraderu seria mes encertat, es la escletxa tal com la va parir la mare natura per on cal pujar de quatre grapes, com al Pedraforca, però mes llarg i difícil, ni cordes ni cables ni cap mena d’ajuda, només unes poques marques pintades per anar per l'únic camí possible sense despenyar-se.

Dubto, la boira va escampant i ja llueix el sol a estones mes llargues, em dic: be, això es el camí i per aquí hi passa molta gent, no deu ser
tant complicat, lligo els bastons a la motxilla doncs aquí em faran mes nosa que servei i començo a pujar, vaig una mica tens, la cornisa es estreta, el penyasegat es alt. Un cop fet el primer tram planeja una mica, m’aturo a descansar i fer unes fotos, assegut allà dalt penso que potser m’estic arriscant massa, vaig sol, no he trobat ningú més a part dels francesos i la boira no para de competir amb el Sol per dominar el cel, a estones sembla que ha de tornar a quedar tot tapat i altres sembla que ha de quedar un dia net i clar, guanya el seny i decideixo tornar avall, tal com es presentava el dia, el que he fet ja es pot considerar un èxit, un altre cop serà.

Quan arribo al pla dels francesos ja hi corre força gent, agafo el camí que porta al peu del salt d’aigua i pujo fins a dalt, fins on la boira pixanera del salt comença a remullar de veritat, mes fotos i avall, ara si de tornada al càmping, però abans m’aturo a fer un cafè al Hotel duCirque, un hotel que deu ser de principis del segle passat amb una terrassa que invita a asseure's una estona i contemplar la magnitud del circ. Diuen que el cafè l’Arc de Girona es l'únic del mon que te una catedral a la terrassa, doncs aquest Hotel te un circ glacial a la seva.

Al càmping demano “jettons”, un per la dutxa, un per la rentadora i un altre per la assecadora, avui farem bugada total ja ja.

Passo la tarda llegint i preparant el que faré els propers dies.

DIA 8 DIMARTS 30.06.20

Avui fa un dia net i clar, volia sortir aviat però el càmping no obre la porta fins les nou, sort que son matiners els francesos!

Agafo la carretera cap a Gedre on surt la que va cap els circ de Troumouse, abans de les deu estic al parking on hi ha l’Auberge du Maillet, es el punt mes amunt que es permet anar amb vehicle, abans es podia pujar uns kilòmetres mes fins l’explanada on acaba la carretera. Hi ha un tren turístic que et puja fins allà però no he vingut aquí per anar en trens turístics com el Gerió, el lloc ja invita a caminar i vaig pujant cap el circ.

Quan arribo a dalt conec una parella de francesos que m’explica que es pot pujar a la part superior del circ pel Col de Sède, em diu que ells el van fer fa anys i que el camí no es massa llarg ni complicat, els dic que precisament es el que vaig estar mirant per fer però que després de la
experiència amb “les escales” de Gavarnie no tenia gaire clar si embolicar-m’hi ... doncs cap allà que vaig.

Començo el recorregut que dona la volta al Circ, en extensió es força mes gran que el de Gavarnia, es una muralla circular la base de la qual es molt irregular, caminant vas descobrint els diferents racons amb petits llacs, els des Aires son els mes grans i bonics, amb aigües blaves transparents, els vorejo direcció al refugi Cabanne des Aires, a l’altre extrem del circ i des d’on surt el sender que porta al coll de Sède, quan hi arribo no hi veig cap tipus de senyal, ni postes indicadors, ni pintura ni pilons de pedres, ni sender marcat pel pas, m'estiro a l’herba a descansar i em vaig mirant la pared que tinc davant, no es veu complicada però sense recorregut marcat no vull anar a experimentar, a més fa molta calor i el tram que cal pujar es completament pelat, ni un arbre, no m’agrada però avui també decideixo desistir, per raons
totalment oposades a les d’ahir, avui massa Sol.

De tornada agafo un altre camí que no està senyalat com a sender però que està marcat pel pas de senderistes i a més l’he vist de dalt a l’anada, va als llacs des Aires pel dret, pujant i baixant un turonet. Arribant al llac veig un grup de senderistes creuant el riu que desaigua els llacs, van descalços, amb les botes penjades al coll, m’assec i em trec també les botes, em fa gracia el grupet, ja entrats en anys tots, ajudant-se a creuar i els faig una foto, quan ja he creuat els saludo i una dona diu: “quelqu’un a oublié le portable de l’autre cote” Osties!! dic, es el meu, al fer la foto l’he deixat a l’herba per acabar de posar-me les botes al coll i allà s’ha quedat, torno a creuar per recollir-lo, els dono les gracies, quina putada deixar-me el mòbil allà.
Una mica mes amunt torno a deixar el sender d’anada per una altre que també va pel dret cap a la cabanne de la Vierge, ja prop del començament, va pujant i baixant, menys distancia però mes desnivell. A mig camí en una fondalada observo uns voltors que estan ficant el cap dins un vedell mort, n'hi ha uns quants atipant-se, es força macabre però els faig unes fotos per la cosa documental. Mes endavant atrapo un altre grup que sembla que saben per on van i que tiren un altre cop pel dret cap a la carretera, els segueixo fins a peu de carretera, els dono les gracies per fer-me de xerpes i estalviar-me repetir camí. Son una
colla de Tarbes molt xerraires, anem junts fins quasi a l’aparcament. M’aturo a l’Auberge duMaillet, te una terrassa molt ben posada de cara a les muntanyes, em ve de gust menjar un entrepà i fer una bona cervesa, em posen una Leffe que trobo boníssima.

Baixo cap a LuzSaint-Sauveur a veure si pillu internet i trobar algun lloc per passar la nit. Dels aparcaments gratuïts que veig a park4nigth, un està limitat a 2 metres d’alçada i l’altre està prohibit pernoctar-hi, estic cansat i tinc ganes d’instal·lar-me, vaig al càmping Toy i em tornen a sorprendre, està molt be, amb bona ombra per 10€ dia ...i amb bon wifi!

DIA 9 DIMECRES 1.07.20

Em llevo tard, no he dormit gaire be pel mal d’espatlla, crec que caminar hores amb la motxilla ho empitjora.

Avui en lloc d’anar a fer el Tourmalet aniré a fer el guiri per Luz Saint-Souveur, el nom de la població li van donar els contrabandistes aragonesos que segons Victor Hugo quan arribaven al capdavall de la fosca gorja del riu de Gavarnia trobaven una vall molt lluminosa, a l’any 1962 li van afegir el “Saint-Sauveur” perquè tan a prop de Lourdes no podia haver-hi una població sense santedat. Es una de les quinze comunes de Hautes-Pyrénées anomenades Le Pays Toy, que en Gascó vol dir petit país, en referència als habitants de les altes valls pirinenques.
Napoleó III, amb la seva esposa Eugènia de Montijo, hi feia estades a les aigües termals i va ser l’impulsor de la carretera fins a Gavarnia, també va fer construir el gran pont que porta el seu nom, suposo que
per això el va fer construir doncs no feia cap falta, forma un arc sobre la gorja a una alçada de 70 metres.

Pujo al Château Sainte-Marie que destaca dalt d’un turó sobre mateix del càmping, a l’altre costat del riu de l’Yse. Construït el segle XI pel Compte de Montblanc, senyor de Bigorre per tal de tenir controlats els malfactors que arribaven d’Espanya i de Barèges, en queden les dos torres i el recinte emmurallat. Dalt hi ha una magnifica vista de Luz i entorns.

Baixo i faig un volt pel poble, un típic lloc turístic de muntanya amb molts comerços dedicats al ciclisme donat que es on comença l’ascensió al port de Tourmalet, i també al muntanyisme, bicis, botes, bastons i motxilles per a remenar, el petit nucli antic es tranquil i te encant.

Vaig a visitar l’église “Des Templiers” Construïda el S. XII, va ser
fortificada el S. XIV pels Hospitalaris de Sant Joan de Jerusalem. Es troba en molt bon estat de conservació i la entrada es lliure tant a l’interior com a la part fortificada on s’hi troben nombroses làpides del personatges rellevants del lloc, em faig amic d’un gat molt manyac i ben plantat que corre per allà, em va acompanyant per recinte emmurallat.

Tinc gana i vaig comprar carn i fruita, em fan un parell de bistecs de bou d’un centímetre i mig de gruix, tal com es costum aquí, res d’orelles de gat, en faig un a la paella amb unes gotes d’oli, quan fumeja li llenço que quedi ben torrat de fora i rosat de dins, com no tinc pebre li poso una mica de bitxo molt, acompanyat d’una amanida de tomata, pebrot i ceba tendre, queda fantàstic!

Passo la tarda fent migdiada i descansant per mirar d’estar be demà i fer el Tourmalet amb bici.

DIA 10 DIJOUS 2.07.20

S’aixeca el dia emboirat i amb pluja fina, el projecte de fer el Tourmalet, baixar fins a Sainte Marie de Campan i tornar es queda per una altre ocasió.

Faig dipòsits i surto a les 9:30 vaig tirant a veure si canvia el temps, tenia ganes d’anar al Pont d’Espagne, prop de Cauterets, un lloc que prometia pels llacs i boscos però amb el temps que fa no em motiva, passo de llarg el trencant que hi porta i agafo la carretera del col d’Obisque, a Argelès-Gazost em recordo de la pizza que hi vam menjar després de baixar el port quan vam fer la travessa del Pirineu, i com la vaig maleir despres en pujar amb tota la calorassa fins a Luz Ardiden. Paisatges molt bonics, segueix la boira i pluja fina.

Dino al coll d’Obisque molta boira, arriben uns ciclistes bascos xops, ja son ganes d’anar amb bici amb aquest temps ...i pel que diuen entenc
que ja porten a les cames el Portalet. Vaig baixant xino-xano gaudint dels boscos i la exuberant vegetació fins Larun, un poblet amb encant.
Segueix mal temps, decideixo anar cap l’altre banda dels Pirineus, pujo pel Portalet, paisatges molt bonics, arribant a dalt la boira es va desfent, m'aturo al parking del port on ja hi ha cobertura, mira que porto dies per tota la part francesa sense connexió enlloc, m’entren un piló de missatges.

Entro en una de les botigues espanyoles del port i em demanen per primer cop en tots aquests dies que em posi el morrió, quina paranoia!
Baixo el port amb un canvi de temps radical, sol i temperatures mes agradables, veig Sallent de Gallego des-de la carretera, em crida l’atenció, m'hi desvio per anar a fer-hi un volt, el poble res d’especial, l’entorn molt bonic.

Segueixo per la carretera de Biescas a Torla per agafar cap a Bujaruelo, a partir del trencant de la Vall d’Ordesa el camí de Bujaruelo es pista però en prou bon estat.

Arribo al càmping-refugi de San Nicolas de Bujaruelo a les 7:30 te bona pinta es un gran prat on pots posar-te on vulguis com a Copenhaguen, m’agrada, un lloc amb gràcia. Fa un vent fort i fred, tot-hom corre pel càmping amb el plumó posat.

DIA 11 DIVENDRES 3.07.20

Fa bon dia però a la vall encara no hi toca el sol, les altes muntanyes que l’encerclen el mantindran amagat fins ben entrat el matí.

A les 8:30 surto cap l’Ibon de Bernatuara, dalt del cims, just a la frontera amb França. Només començar el camí es creua el pont romànic de San Nicolás de Bujaruelo, amb les aigües cristallines del riu Ara que baixen braves, una estampa bonica per a començar el dia.

El camí comença a pujar immediatament entre espessos boscos d'avets, faigs i boixos, mes endavant deixo a la dreta el camí que porta al port de Bujaruelo i que comunica amb Gavarnia passant pel refugi de Serradets i les famoses escales que vaig deixar a mig fer des-de l’altre costat. Arribant al refugi de la Plana de Sandaruelo ja més amunt dels boscos, el camí puja mes suau creuant prats plens de flors de tot tipus, ja es comencen a divisar les parets per on anirà el sender. Passat el salt de les aigües del Sandaruelo el camí torna a pujar fort, es va entrant al mon mineral de les alçades pirinenques, fa un vent fort i fred,
m’aturo a posar-me la jaqueta i segueixo d’un tiró fins l’Ibon de Bernatuara, situat a 2305 metres, en una fondalada voltada de pics.

M’assec a menjar un plàtan i unes figues seques arrecerat del vent a l’altre banda del llac, al coll de Bernatuara, quan per la meva dreta veig baixar una parella que deuen venir del cim del Bernatuara, els pregunto si es gaire complicat el camí fins dalt i em diuen que no i que paga la pena per les vistes que hi ha, doncs cap allà que vaig.
Realment compensa pujar fins els 2515 metres que fa el cim, per la banda d’Aragó el cel es net però per les serralades de França segueixen entrant grans gropades de boira que es van desfent amb l’aire mes sec de l’altre banda. Per fer les fotos haig d’esperar el breu moment en que deixen d’arribar boires i fer-ne via perquè aviat ja torna a estar tapat. Magnifiques vistes de la serralada d’Ordesa a l’esquerra, davant els cims que tanquen les valls de Bujaruelo pel sud i a la dreta del massís del Vignemale amb el seu cim a 3299 metres.

Tenso be els cordons de les botes per anar de baixada amb el peu ben collat i torno pel mateix camí, trobo força gent pujant. Ja a baix a tocar el pont romànic, el riu fa una gorja i a la vora una platja on hi ha gent estirada prenent el sol, no se si també s'hi hauran banyat, la transparència de l’aigua invita però es freda freda.

Son les 13:45, he trigat 5 hores i quart.
Em dutxo, dino i faig una migdiada de les bones, cap el tard vaig a fer una passejada pels prats que hi ha vora el riu, passat el pont.

Amb els últims raigs de llum l’herba pren un to càlid, més dolç, no es el verd elèctric dels matins que dona energia per anar muntanya amunt, ara es un verd reposat que relaxa la ment per anar a descansar. Veig passar, per l’altre banda del prat, seguint el GR-11 un grup de muntanyencs amb voluminoses motxilles que deuen anar a passar nit a algun refugi per seguir demà qui sap cap a quins remots cims.

DIA 12 DISSABTE 4.07.20

Em desperto aviat, vaig anar a dormir d’hora i ja he descansat prou. El termòmetre de la furgo marca 2,6º fora i 10,3º dins, amb raó he notat una mica de fresca aquesta nit.

Avui tenia previst anar amb la bici a veure les valls d’Otal i de l’Ara, pujant per la pista que segueix més amunt del càmping, després d’esmorzar, segueixen baixes les temperatures i el sol encara trigarà força a escalfar, vaig fent temps, no em ve de gust agafar la bici amb aquest fred, millor anar amb temperatures mes agradables, tampoc vull estar sense fer res fins mes tard, així que em poso les botes i vaig a caminar un parell d’hores pel GR-11 que va cap a Ordesa.
Decisió encertada, el sender es de bon fer, segueix el curs de l’Ara vall abaix, creuant ombrívols boscos i prats lluents de la rosada, quan porto mes d’una hora caminant arribo al pont on la pista de pujada a Bujaruelo creua l’Ara, molts cotxes pujant, molta pols, dono mitja volta.
De camí veig un corriol que de baixada m’havia passat desapercebut, es desvia fins a una profunda gorja, m’hi assec una estona, se sent la
força del riu que baixa amb molta energia, fins i tot el recés de la gorja es ple de bombolles que encara van fent espirals abans d’alliberar-se finalment a l’aire, aquestes bombolles es respiren des d’on soc.
Mes amunt vora el sender el bosc fa una esplanada que, ara amb la llum del sol ja filtrant-se entre les fulles agafa un aspecte màgic, els avets son altíssims, pugen rectes com pals de gran veler cap el cel, unes papallones brillen en passar pels raigs de llum, el sotabosc es net, m'assec en el tronc d’un arbre caigut buscant assimilar l’esperit d’aquest santuari.

Arribo al càmping passades les dotze, em canvio i agafo la bici per anar pista amunt, deixo el trencant que porta a la vall del riu Otal, hi aniré de baixada, passo un pont on el riu forma una gorja d’un blau intens i la pista comença pujar de veritat, com mes amunt mes agrest es l’entorn, la pista passa encaixonada entre el barranc on, al fons,
baixa l’Ara i la paret de roca que ha calgut excavar a pic per donar-hi cabuda al camí. La pista acaba al refugid’Ordiso, a sota s’estenen les valls d’Ordiso cap a ponent i la de l’Ara cap el nord. Veig a baix, en un pont sobre l’Ara, un grup amb les BTT’s, no se on pensen anar amb les bici a coll, es impossible remuntar, pedalant qualsevol de les dues valls, mes tard quan torno cap el càmping me'ls trobo que ja deuen haver entrat en raó i han donat mitja volta ...son joves!

La pista que porta a Otal està en mes bon estat i es de mes bon fer, tot i que també puja amb bons desnivells, un cop a dalt, passada una porta pel bestiar, s'estén la vall, planera fins a una cabana amb un tancat de pedra pel bestiar, punt a partir del qual ja només es pot seguir a peu. Havia vist la vall ahir des-de dalt del Bernatuara, em va semblar mes maca, mes verda, pot ser ara degut a l’hora, a la posició zenital del sol que desfà els colors amb la seva exagerada lluentor, el trobo menys verd o potser ja començo a estar saturat de tanta bellesa. Encertada també la decisió de visitar aquestes valls amb la bici, en una hora i mitja he vist les dos i son racons que cal veure, a peu per les pistes se m’hagues fet inacabable.

Avui, meteorològicament parlant, es el millor dia des-de que vaig sortir, el cel llueix un blau intens, ni un petit nuvol, ni el mes mínim propòsit de
boira, el persistent vent que sempre bufa a la vall, avui s’ha quedat surant als cims.

A la tarda ha tornat el vent i quan el sol ha abandonat la vall tot-hom s’ha posat la jaqueta. Em crida l’atenció, veure varis muntanyencs que han arribat a mitja tarda al càmping, estan guardant els grampons, que jo sàpiga l'únic lloc proper en que calen els grampons es a la bretxa d’en Rutllant i això suposa fer una volta de com a mínim dotze hores pujant pel port de Bujaruelo i tornar per Ordesa Deu-n'hi-do!.

DIA 13 DIUMENGE 5.07.20

M'aixeco aviat i a les 7:45 surto cap a Ordesa, volia pujar amb la bici fins la cornisa superior de la vall per una pista que surt de Torla però no se si està permès, es Parc Nacional i no cec que es pugi fer. Un cop allà els guardes del parc em diuen que si es pot pujar amb bici per la pista de Torla, que la pista marca el limit del parc, doncs me l’apunto per fer-la demà, ha d'haver-hi unes vistes fenomenals de la vall.

Arribo al punt d’informació del parc disposat a fer una caminada fins el fons on i ha el salt de la Cua de Cavall i si em trobo amb forces m’agradaria pujar fins el refugi de Goriz, estapa obligada per a pujar al Mont Perdut per aquesta banda

Vaig pujant per la pista que passa pel fons de la vall vorejant el riu Arazas que discorre encaixonat entre descomunals parets rocoses que es perden en el cel, boscos de faigs altíssims que deixen el camí en
penombra, salts d’aigua vertiginosos que s’esmunyen engorjat avall recargolant-se entre les parets de pedra humida, gorges d’un blau puríssim on les aigües reposen un moment abans de seguir saltant, una meravella, et sents summament petit al mig de tanta immensitat, la natura es generosa a Ordesa.
Arribo al pont que creua el riu sota mateix de la Cua de Cavall, hi ha un grupet de muntanyencs a la vora que si estan refrescant els peus, penso que es bona idea, l'aigua freda va molt be per renovar energies i reprendre la marxa. Em trobo be i decideixo seguir fins al refugi de Goriz, hi ha una hora i mitja mes de pujada, segons posa el cartell.

Quan arribo al refugi porto prop de quatre hores i soc tan eixerit que no he agafat res per menjar tret duna bossa amb quatre figues seques que ja tenia a la motxilla, per sort al refugi hi ha restauració i demano una amanida de pasta i una cervesa que em senta com una benedicció.
A la terrassa del refugi trobo un grup de gironins i parlem una estona, els pregunto per on han vingut, no vull tornar pel mateix camí, caminar per pista se'm fa pesat, em diuen que han llogat un taxi que els ha portat fins dalt de la cornisa per la mateixa pista que vull fer amb bici,
casualitats! Però em recomanen que agafi el sender que passa per sota doncs està mes ben senyalitzat i te unes vistes molt bones també, els agraeixo la informació i m’acomiado d'ells.
El sender pel que torno es el de de Faja de Pelay, surt del pont de la Cua de Cavall, quan pujava a Goriz ja he vist els cartells indicant-ho. Aquest sender es de bon fer, sense grans desnivells i amb unes vistes fabuloses de la vall i dels cims que quedaven amagats quan pujava, el primer tram es força erm però de seguida s’endinsa per boscos d’avets i faigs.
Arribant al refugi i mirador de Calcilarruego comença la Senda de los Cazadores que es una baixada esbojarrada que va directament cap
avall, hi ha llocs, bastants, on cal parar tota l’atenció si no vols baixar rodant, un cop abaix hi ha un cartell que el qualifica com a sender perillós, doncs si, no exageren, sobretot fent-lo de baixada. Arribo a la furgo assedegat i amb els peus desfets, la caminada ha durat quasi nou hores
però paga la pena, el tornaria a fer. El que no crec que faci es la pujada amb bici demà, estic petat del tot.

Quan endreço la motxilla i les botes a la furgo em dono compte que aquest matí m'he deixat al càmping les falques d’anivellar la furgo, he marxat i les he deixat allà plantades, torno a pujar al càmping de Bujaruelo amb l’esperança de trobar-les, tinc sort, les ha recollit la noia que està muntant la caseta de fusta de recepció i que te la seva furgo darrera la meva. Em fa mandra baixar cap a Torla i li pregunto a la noia de recepció si a la nit passen els forestals a multar els que pernocten fora del càmping i em diu que dormi dins que no m’ho cobrarà pas ...quan hi ha sort!

DIA 14 DILLUNS 6.07.20

M’aixeco a les vuit i surto a les nou per anar tornant cap a casa. Vull anar seguint la N260 que ressegueix el Pirineu, des-de Portbou fins a Sabiñánigo, es força mes temps i Km però molt mes bonic i entretingut, tinc fins dimarts per arribar, puc anar fent amb calma.

El primer tram fins Ainsa, es bonic, a aquesta hora la llum dona tota la gamma de tonalitats, els verds mes frescos i els blaus mes purs, hi ajuda la natura que s’ha refet de les calors durant la nit, la carretera es una mica traïdora, estreta i revirada, no es pot badar mirant el paisatge.

D’Ainsa a Castejon de Sos es de mes bon fer, mes ampla i fàcil, a la meva esquerra vaig veient al fons les Tres Sorores, El Marboré, el Mont Perdut i l’Añisclo, els tres pics que he estat voltant aquest viatge, sento certa enyorança, les hi he agafat afecte. Poc abans d’arribar a Castejón es passa el Congost de Ventamillo un estret i alt engorjat amb la carretera encabida a la paret de roca, un entreteniment més d’aquesta N260. Castejon es veu una població animada pel turisme de muntanya, amb molt comerç dedicat.

La carretera comença a pujar i passo els ports de Fadas 1470m i el de Espina 1407m. Paisatge de boscos i prats, tot aquest tram respiro la fragància de l’herba segada, la recent segada i la que ja porta dies, son
dos aromes diferents però igualment captivadores. L’altre dia vaig llegir que l’aroma preferida dels Aries es la de l’herba segada, en el meu cas ho ha encertat completament.

Passat Pont de Suert, que trobo una població horripilant, al menys vista des-de la carretera passant, una barreja d’estils arquitectònics que fa mal de cap, m’aturo en una àrea de descans vora les aigües del pantà d’Escales, just on hi aflueix un riu petit però de viva sonoritat. Puc aparcar a l'ombra d’un om on aprofito per dinar, després faig un cafè i un volt vora les aigües del pantà que tenen un color blau una mica agrisat, no per brutes sinó pels minerals en suspensió.

Segueixo camí ara enfilant el Coll de Creu de Perves 1350m, paisatge similar, boscos, terres de pastura i la fragància de l’herba. Poc després de La Pobla de Segur m’aturo en una altre àrea de descans en el
començament del congost de Collegats,
per on desfila el Noguera Pallaresa, vaig a veure el riu que baixa rapit i cabalós, seria molt temerari banyar-s'hi i m'assec en una roca vora l’aigua per posar els peus en remull, l’aigua està freda però no glaçada, la temperatura justa per a refrescar, l’aire tebi remou les fulles dels oms que fan un espurneig relaxant, se sent una cigala cantar incansablement, m’hi quedo una bona estona mirant, escoltant, sentint, el lloc resulta un inesperat racó de plaer on el temps passa a un ritme calmós.

Reprenc la marxa, passo pel pont de Sort, hi ha piragüistes fent eslàlom al Noguera, recordo quan hi anàvem amb en Pau i el club piragüista, altres temps! Enfilo el port del Cantó, a mitja pujada una cicloturista intenta refer-se sota l’ombra d’un avet, em donen ganes de dir-li si vol pujar a la furgo i portar-la fins dalt del port, fa molta calor i son les quatre de la tarda, però penso que seria fer-li un lleig, menystenir-la,
com si no fos capa
ç de fer el que s’ha proposat, la deixo enrere i la planyo. A dalt del port hi trobo un grup de bascos molt pintorescos que estan viatjant amb les seves estimades vespes, es saluden efusivament amb un grup que passa amb les seves Harley i no puc evitar pensar en la pel·lícula Quadrophenia, tot canvia!

Baixant el port del Cantó un grup de vaques pel mig de la carretera, van soles, no tenen pressa i ja som uns quants vehicles fent cua darrera seu, en una recta intento avançar-les amb compte però es piquen i es posen a córrer, torno a posar-me al darrera, no vull estressa-les, un bon tall mes i en arribar a una corba de 180º amb herba fresca al centre se’n hi van a pastar, aprofito per passar i tots els que venien darrera també, ja pensava que arribaríem a La Seu darrera les vaques.

Vull aturar-me a La Seu per donar-hi un volt, vaig a l’àrea AC i aparco a l’ombra, al costat d’una autocaravana que te estès el tendal, posades fora la taula i les cadires i hi està segut prenent alguna cosa el propietari, estem una bona estona xerrant, m’explica que es del Maresme i que tenia una empresa de furgo-taxis per portar els russos a esquiar a Andorra, ara està jubilat i es dedica a viatjar amb la dona, ella es dins l’autocaravana, ens deixa xerrar tranquil·lament i només treu el cap de tant en tant. Em diu que prengui un whisky, li responc que
gracies però amb la calor que fa no em ve gens de gust
i que ja estic bevent una tònica que he agafat de la nevera, em dona la impressió que si accepto la invitació ens donaran les tantes de la nit prenent whiskys i aniré a dormir ben torrat.

Vaig a fer un volt per la població, vull visitar la Seu, quan entro en diuen que tanquen a les set i que només tinc mitja hora, ja em va be, pago els 4 € i entro cap dins. M’agrada el claustre, han enjardinat el pati on hi ha un petit brollador d’aigua que hi dona un agradable toc de frescor, les orenetes xisclen en passar, el sol ja es baix, es l’hora calmosa de les tardes d’estiu. Entro a la catedral de Santa Maria, la única catedral totalment romànica de Catalunya, l’aire fresc de l’interior fa olor a encens i ciris apagats, la llum del sol entra pels finestrals situats sobre la porta principal i forma unes boniques cortines que il·luminen teatralment l’interior. Em sorprèn l’alçada de la nau, li dona una gran
majestuositat,
penso si aquesta gran alçada es deguda a un caprici, per a impressionar, o si segueix unes regles de proporcionalitat, mes tard, a la furgo llegeixo aquí que efectivament hi ha un disseny que procura uns marcadors solars, els solsticis, equinoccis i qui sap que mes, les catedrals son molt mes que construccions per acollir rituals religiosos tal com els coneixem, hi ha molt «paganisme», molta astronomia oculta.

De tornada a la furgo, mentre preparo el sopar es presenta a peu de porta l’altre veí de pàrquing amb ganes de xerrar, es en Javier un canari molt agradable, com tots els canaris, diu que li agrada la meva furgo, que la seva primera també se la va fer ell, ara va amb una de gran, de reconeguda marca ...la edat, diu: "la comodidad acaba ganando peso". Va cap a Bordeaux on te una filla casada amb un francès, viatja amb la dona i la filla petita de 20 anys, son professors i cada any volten per Europa els mesos de Juliol i Agost, se'ls veu molt feliços i ben avinguts, .....................................................................................que els duri!

DIA 15 DIMARTS 7.07.20

Avui es San Fermí i cap a casa que tinc que anar, marxo aviat, els veïns encara no han sortit de les Autocaravanes, ni els he sentit.

Camí de tornada ja conegut: La Seu – Puigcerda – Collada de Tosses...

Em vull aturar a Can D'orca a l’Hostal nou de Bianya per comprar embotits però trobo tancada la botiga, catxis!

Arribo a casa passades les dotze